Werk maken van vrije tijd

Welkom in het team: Martine Mollema

Martine Mollema heeft het recreatiehart op de goede plek. Na haar studie Sociale geografie en planologie deed ze haar master Toerisme in Kopenhagen, en daarbij liep ze stage bij het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen). “Ik ben vooral geïnteresseerd in de achterkant van de recreatiemarkt. Wat zijn de behoeftes van consumenten? Wat zijn de trends? Wat doet marketing? En vooral: wat is het beleid? Ik zit bij ZKA dus echt op mijn plek!” lacht ze.

“Afgelopen maandag was ik jarig. Ik kom oorspronkelijk uit het noorden van het land, dus heb ik op Friese Oranjekoek getrakteerd. Iedereen was enthousiast. En dat is bij ZKA eigenlijk al vanaf het eerste gesprek zo. Dat werkt heel inspirerend en daar krijg je zelf nog veel meer zin van om aan de slag te gaan!”

 Andere theorieën, eigen praktijk
“Tijdens mijn opleiding heb ik gewerkt aan een project met een klein groepje studenten. Een wijk in Kopenhagen wilde zich meer op de toeristische kaart zetten. De centrale vraag was: ‘Hoe kunnen we hier meer toeloop creëren?’, en toen hebben we een heel eigen concept bedacht. We hebben ingezet op interactiviteit met toeristen. Laat ze op een speelse manier de omgeving zien én deel uitmaken van die omgeving. We hebben daarin allerlei theorieën gecombineerd, iets wat we tot dan toe niet hadden gezien. En dat is het leuke, maar tegelijkertijd ook het lastige: je kunt aangeven en analyseren wat de trends en bewegingen zijn. Maar hoe je die in de praktijk gaat toepassen, is voor elke regio of ondernemer anders. Dat moet je dan op je eigen manier uitvinden.”

Recreatiemarkt
“In Scandinavië wordt de toeristische sector heel serieus genomen. De nadruk lag tijdens mijn opleiding in Kopenhagen voornamelijk op wereldwijde recreatietrends en de analyse en het begeleiden van de impact daarvan. Dat deden we op specifieke regio’s in de westerse wereld. De vrijetijdsbesteding in Amerika en Noord- en West-Europa lijkt dan ook veel op elkaar. En daarom sluit de master prima aan bij de toeristische sector in Nederland, en dat zie ik nu ook weer terug in mijn werk voor ZKA. Toch is hier geen enkel project hetzelfde. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een ondernemersplan van een hotel.

Welke strategie komt er daar aan te pas? Hoe richt je je op de juiste doelgroep? Helemaal nieuw, en daarom precies in mijn straatje!”

 

Buitenland of binnenland?
Martine koos destijds voor haar master Toerisme voor Kopenhagen. Lonkt een ander land dan Nederland wellicht in de toekomst? “Ik zou twee jaar geleden nog hebben geantwoord dat ik het liefste in het buitenland zou willen werken. Maar nu ik bij het NBTC heb gewerkt en voor ZKA aan de slag ben gegaan, zie ik eigenlijk hoe gaaf Nederland is en hoeveel uitdagingen Nederland me nog kan bieden. Net als altijd ga ik ook hier weer volledig voor wat er op mijn pad komt. Ik heb er ontzettend veel zin in. Ik ben klaar voor ZKA!”

Meer informatie?
Wilt u zelf ervaren hoe enthousiast Martine is? Ze is te bereiken via m.mollema@zka.nl of 06 8683 5805 / 088-2100255.