Werk maken van vrije tijd

3 nieuwe markten voor musea

De bezoekersaantallen van veel musea zijn drastisch teruggelopen. Veel instellingen vrezen voor hun voortbestaan. Toch zijn er musea die kansen zien en nieuwe markten aantrekken:

 

  1. Actieve senioren gaan digitaal. Steeds meer musea maken hun collecties of bijzondere exposities ook digitaal toegankelijk om tegemoet te komen aan voornamelijk actieve senioren die angst hebben om een museum te bezoek en om de beperktere capaciteit op te vangen.
  2. Maatschappelijk en sociaal betrokken mensen. Musea krijgen steeds meer een platformfunctie voor het aangaan van het debat en trekken daarmee ook een meer maatschappelijk en sociaal betrokken doelgroep die normaliter niet zou komen voor alleen de collectie, hoe mooi ook tentoongesteld. Interessant voorbeeld is Museon dat met One planet de bezoeker verleidt na te denken en interactief aan de slag te gaan vanuit de SDG’s (duurzame ontwikkel doelen).
  3. Jonge creatievelingen. Vooral jongeren hebben de intentie om de komende tijd meer musea te bezoeken. Veel musea richten zich nu dan ook heel bewust op jongere, hippe en creatieve doelgroepen met nieuwe concepten zonder échte collectie, en met veel aandacht voor social media, digitale technieken etc. Voorbeelden zijn Instagram-museum Youseum en Nxtmuseum, dat zintuigen prikkelt en moderne technologieën van heden en toekomst exposeert.

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf? Gré Beekers vertelt u graag meer over onze markttrend-database. 

Gré Beekers

Gré Beekers

Ervaren generalist, die breed inzetbaar is in de hele vrijetijdsmarkt

Tel. : 06 5126 5401
Email : g.beekers@zka.nl