Werk maken van vrije tijd

4 nieuwe markten voor hotels

De impact van corona op de hotelsector is groot en varieert van de regio tot regio. Stedelijke regio’s waar de hotels meer afhankelijk zijn van internationaal toerisme, de zakelijke markt of meerdaagse bijeenkomsten als beurzen en congressen worden keihard geraakt. De impact is doorgaans wat minder groot voor hotels in landelijke gebieden, kustregio’s en onontdekte steden. Op die locaties wordt meer geprofiteerd van nieuwe ‘leisure-doelgroepen’:

 

  1. De luxe rustzoeker. Mensen die luxe en geïndividualiseerde service in resorts, villa’s en hotels verlangen. Normaal brengen ze hun vakantie in het buitenland door op karaktervolle plekken met hoge reputatie. Nu kiezen ze hotels, resorts en hotelappartementen op niveau in eigen land.
  2. De veeleisende vliegvakantieganger. Mensen die jarenlang trouw met het vliegtuig naar het buitenland gingen, blijven nu in Nederland. Gezinnen met soms ook oudere kinderen die de komende tijd niet op (feest)vakantie kunnen en toch maar weer met hun ouders meegaan. Deze gezinnen kiezen de komende tijd voor grootschalige en goede hotel(appartementen) met eigen voorzieningen op toeristische A-locaties als de Wadden- en Zeeuwse eilanden. Aanbieders kunnen hierop inspelen door de verweving van bungalows en hotels met schakelbare (familie)kamers. Deze mensen willen voldoende te doen hebben. Om deze groep vast te houden en voldoende verstrooiing te bieden, is een intensieve regionale samenwerking nodig. Het aanbieden van aansprekende (all-in)arrangementen, zoals Coronda Holanda-arrangementen van Corendon. Dat kan door samenwerking tussen het hotel en dagrecreatief aanbod in de regio te organiseren. Iets wat Preston Palace of Claus Company inpandig al jaren doen.
  3. De Duitser en Belg die ruimte en water wil. Zij kennen de Nederlandse kust al goed. Aan de Zeeuwse Noordzeekust kwamen in 2018 meer Duitse dan Nederlandse hotelgasten (bron: hotelmarktonderzoek Zeeland, ZKA). De komende tijd zullen nog meer Duitsers en Belgen onze kant opkomen. Regio’s als Friesland en Zeeland plukken hier sowieso de vruchten van. Hotelondernemers doen er goed aan in hun marktverkenning en marketing nog meer accent te leggen op de ons omringende landen.
  4. De tweede woning-eigenaar (>50-60 jaar). Tweede woning-eigenaren die in het buitenland een woning hebben, blijven meer in Nederland en bezoeken kwalitatief goede hotels. Ze kiezen voor de meer onbekende plaatsen en steden waar een gevoel van veiligheid en rust heerst. Denk aan steden als Leeuwarden en de Hanzesteden. Een boetiekhotel past goed bij de behoeften van deze groep. Onze ervaring is dat veel marktpartijen (ontwikkelaars en exploitanten) kansen zien voor nieuwe boetiekhotels: luxueus, hoogwaardig, eigenzinnig, vaak in een thematische setting en met verschillende typen unieke kamers.

 

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf? Bennie Roelands vertelt u graag meer over onze markttrend-database. 

Bennie Roelands

Bennie Roelands

Doorgrondt als bedrijfskundige graag alle ins & outs van een sector of bedrijf

Tel. : 06 5392 9885
Email : b.roelands@zka.nl