Werk maken van vrije tijd

4 nieuwe markten voor natuurgebieden

Sinds de coronatijd gaan steeds meer mensen de natuur in. Vanwege de beperkte reis- en recreatiemogelijkheden blijft het de komende tijd drukker dan ooit in de Nederlandse natuurgebieden. Naast de reguliere wandelaars, fietsers, mountainbikers en ruiters zien we de komende tijd vier doelgroepen snel opkomen:

 

  1. De nieuwe natuurontdekkers. Jongeren, gezinnen, sporters, clubs (yoga, bootcamp) en veertigers die voor het eerst in hun leven voor dag en dauw wild spotten. Er is een grote verscheidenheid aan doelgroepen die voorheen minder of nauwelijks in de natuur kwam en de komende tijd de natuur ontdekt en er terug blijft komen.
  2. De HUSSER’s. De Honden-Uitlaat-Service-bedrijven die met een roedel niet te managen honden het gebied in trekken. Deze honden staan niet onder appèl. Een relatief nieuw en groeiend fenomeen omdat steeds meer huishouders een hond nemen. In veel natuurgebieden worden HUSSERS verboden.
  3. De sportclub. Veel sportclubs gebruiken de natuur als ‘sporthal’. De kans zit ‘m in een constructieve wisselwerking: sporters gebruiken de natuur en worden tegelijk donateur.
  4. De groepsexcursie. Deze doelgroep die normaliter groeps-gebonden activiteiten in de natuur onderneemt, zoals wadlopen, schaapskooi-bezoeken en wildsafari’s, is massaal afgehaakt. De behoefte aan natuurexcursies blijft. We zien een verplaatsing, niet als groep, maar als losse individuen, naar online-kanalen. Zie daar de in populariteit toenemende vloggende, bloggende en instagrammende boswachters. Van Brabant en de Veluwe tot de Wadden.

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf? Wouter de Waal vertelt u graag meer over onze markttrend-database.