Werk maken van vrije tijd

5 nieuwe markten voor dagrecreatie

Nagenoeg alle aanbieders van dagrecreatie profiteren de komende tijd van de volle campings, vakantieparken en leisure-hotels in hun regio. Vijf nieuwe markten:

 

  1. De hotspotbezoekers uit de buurlanden. Plekken als De Efteling, Amsterdam, de Zaanse Schans, Kinderdijk en Giethoorn ontvangen doorgaans veel buitenlandse toeristen. De niet-Europese toeristen, zoals Amerikanen en Aziaten blijven voorlopig massaal weg, terwijl, Belgische en Duitse bezoekers blijven komen, mits Nederland het aantal besmettingen onder controle houdt. De herkomst van de nieuwe bezoekers van de Holland-hotspots is de komende tijd voor 90% Nederlands, Belgisch of Duits. Deze bezoekers verlangen andere, meer verdiepende ervaringen dan de intercontinentale bezoekers waar volume, omloopsnelheid en lage prijzen de intensiteit van de ervaring beperkten.
  2. De binnenlandtoerist die een all-in-package verlangt. Een groot deel van de Nederlandse vakantiegangers is in het buitenland een all-in-package gewend: vlucht, transfer, accommodatie én vermaak (excursies) zijn geregeld. In Nederland bestaan nauwelijks all-in packages. Een accommodatie kan excursies aanbieden, maar een pakket met ‘vermaak’ (attracties en excursies) en vervoer is nog onontgonnen. De gast zal zelf in eigen vermaak moeten voorzien, bijvoorbeeld door een dagje-uit naar een stad of attractie. Hier ligt een kans voor vrijetijdsclusters van dag- en verblijfsrecreatiebedrijven en VVV’s/DMO’s om gasten te ontzorgen en in feite ‘te vermaken’.
  3. De luxe binnenlandtoerist. De wereldreiziger die het gewend is om op exclusieve en onderscheidende plekken te verblijven, vraagt ook als de vakantie naar Nederland wordt verplaatst, om dezelfde kwaliteiten. Soms wil de gast meegenomen worden door een lokale gids en soms heeft een eigen keuze de voorkeur. Zij hebben behoefte aan activiteiten als yoga, schilderworkshops, een boottocht naar een visafslag, bezoek aan landgoed, natuurfenomenen, veganistische kookworkshops of een toertocht op een duurzame brommer.
  4. De huizenruiler. Veel families kiezen de komende tijd voor een praktische vakantie-invulling door huizenruil. Een pasgeboren baby, studie, een ziek familielid, werk of financiële overwegingen doen deze gezinnen besluiten hun vakantie in eigen land en via huizenruil te laten plaatsvinden. Door niet te reserveren bij een bungalowpark of camping blijven ze flexibel en besparen ze kosten. Toch willen ze er tussenuit. Daarom kiezen ze voor de praktische oplossing: het ruilen van een huis met bekenden, vaak ook in een omgeving die hen bekend voorkomt. Tijdens hun vakantie maken ze diverse dagtripjes want ze nemen het er lekker van, nu ze de kosten van een logiesaccommodatie besparen. Zodra het kan gaan ze uit eten, bezoeken ze een dierentuin, speeltuin, museum, buitenzwembad/recreatieplas of attractiepark. Ze huren een sloep en gaan dagjes uit naar het strand en de Wadden.
  5. Mensen die veilig vermaak in de buitenlucht willen. Normaal vindt een behoorlijk deel van de dagrecreatie in Nederland binnen plaats, met grotere groepen of dicht bij elkaar, of beide, zoals in attractieparken, bioscopen, theaters en horeca. Aangezien alle vormen van dagtoerisme die binnen plaatsvinden te maken hebben met capaciteitsbeperkingen of zelfs met tijdelijke sluiting kampen, laat de dagrecreant zich de komende tijd graag verleiden door buitenlocaties met ruimte, zoals bossen, meren, plassen, stranden en Nationale Parken. Dit biedt kansen voor bioscopen, horeca en culturele aanbieders die in staat zijn hun dienstverlening naar buiten te verplaatsen. Denk aan drive-in of drijvende-bioscoop, straattheater, modeshow, streekfair en minifestival.

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf? Gré Beekers vertelt u graag meer over onze markttrend-database. 

Gré Beekers

Gré Beekers

Ervaren generalist, die breed inzetbaar is in de hele vrijetijdsmarkt

Tel. : 06 5126 5401
Email : g.beekers@zka.nl