Werk maken van vrije tijd

7 nieuwe markten voor de watersport

De botenverkoop is hard aangetrokken, de bezettingsgraad van jachthavens in bijna alle waterrijke regio’s loopt weer op en de (elektrische) sloep blijft ongekend populair. Zeven belangrijke nieuwe markten voor de watersport:

  1. De gestrande watersporter. Ervaren zeilers en mensen die zich graag laten begeleiden kiezen de komende tijd van nature voor een bootvakantie in eigen land. Het huren van een boot voor een complete bootvakantie neemt in populariteit toe. Diverse verhuurplatforms zoals Tubber (een soort Airbnb voor boten) merken een stijgende lijn. Maar ook aanbieder van comfortabele vaarvakanties LeBoat merkt een stijgende lijn in het aantal bootvakanties: heerlijk vrij en gezond op het water. Er lijkt ruimte in de Nederlandse markt voor een nieuw bootvakantie-label dat als een touroperator (pakket) bootvakanties aanbiedt.
  2. De relaxte sloep-vaarder. De sloep was al het meest vitale deelsegment in de watersportsector met een sterk groeipotentieel. De behoefte van kopers (overstappers en instappers) en huurders blijft de komende tijd stijgen. Mensen willen in de buurt van hun (vakantie)woning vaker een dagje het water op, ontsnappen aan de drukte en relaxen met familie en vrienden. In steden en waterrijke bestemmingen wordt de (elektrische) verhuursloepenvloot de komende tijd fors uitgebreid. Platforms als Sloepdelen, HappyWhale en Greenjoy spelen hier succesvol op in. Ook vakantiepark-aanbieders bieden steeds vaker sloepen aan. Sloepeigenaren vervangen hun dieselmotor ook steeds vaker voor een elektrische motor.
  3. De avonturier die karaktervol wil overnachten. De groepsmarkt van de Bruine Chartervloot is voor een belangrijk deel weggevallen. Charterschepen worden de komende tijd als unieke vakantiehuizen verhuurd aan waterliefhebbers die van rust, weidsheid en karakter houden. Een hotel is voor landrotten, een hotelschip is voor hen die van water houden in een landelijke omgeving of dichtbij de stad. Mensen die hiervoor kiezen zijn vaak stellen die een knusse, sfeervolle plek zoeken om een midweek door te brengen. Of het zijn mensen die een inspirerende plek zoeken voor een workation, een vakantie die gecombineerd wordt met werk. Normaal maken ze trips door Normandië, Schotland of Bretagne. De komende tijd zoeken ze het avontuur en de inspiratie van verblijven op historische schepen. Individuele schepen en verzamelplatforms als Slaapschepen spelen hierop in.
  4. Het reislustige gezin dat een memorabele ervaring wil. Gezinnen die normaal verre reizen maken, de big five spotten of snorkelen bij parelwitte stranden met Djoser, kiezen de komende tijd voor hetzelfde type persoonlijke service, maar dan in Nederland. Kleinschalige initiatieven als Captain Corona spelen hierop in en bieden zeiltochten en wad-safari’s voor reislustige gezinnen die maatwerk verlangen.
  5. Jonge gezinnen met een boot van pa en ma. Ze gingen vroeger altijd mee op de boot. Als gezin hebben ze het nooit echt opgepakt, maar zeker één van de partners heeft het watersport-DNA wel van jongs af aan meegekregen. Dit is een potentieel blijvende doelgroep voor Nederland.
  6. De handige jongens. Vrienden die voor weinig geld een bootje kopen, opknappen en er lekker mee gaan toeren door de provincie. Zo maken ze hun eigen corona-proof bubbel onder het motto ‘niemand maakt ons wat’. De vraag is of dit de nieuwe watersporter is en hoelang ze watersport-minded blijven.
  7. De Audi Q8 rijder met trailer en RIB-boot. Deze mensen rijden tijdens hun zomervakanties normaal met RIB of speedboot naar de Noord-Italiaanse meren, Kroatië en Rivièra. Veel van deze mensen leggen hun boot de komende tijd in de Nederlandse wateren. Het is waarschijnlijk een groep die meteen weer de zuidelijke Europese bestemmingen kiest als het even kan.

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf? Merlijn Pietersma vertelt u graag meer over onze markttrend-database. 

 

 

De watersport-doelgroepen zijn in samenwerking met Vrolijks Projectbureau tot stand gekomen.

Merlijn Pietersma

Merlijn Pietersma

Leisure strateeg

Tel. : 06 8190 9921
Email : m.pietersma@zka.nl