Werk maken van vrije tijd

8 nieuwe markten voor verblijfsrecreatie

De verblijfsrecreatie kan de komende tijd veel nieuwe gasten verwelkomen, de zogenaamde ‘first timers’, mensen die hun vakantie normaal in het buitenland doorbrengen. Door hier uitgekiend op in te spelen, kunnen verblijfsrecreatiebedrijven misschien wel structureel een nieuwe markt aantrekken. De volgende acht nieuwe doelgroepen zijn kansrijk voor Nederland:

 

  1. De Frankrijk-kampeerder die voor veiligheid kiest. Croissants, stokbrood en een krantje halen en dan lekker loom op je teenslippers terug sloffen naar je tent. Kamperen in Frankrijk (maar ook in Duitsland, Italië, België, Kroatië en Spanje) is voor veel Nederlanders de klassieker. Er worden jaarlijks circa 2.7 miljoen vakanties door Nederlanders in het buitenland doorgebracht. Met tent, caravan, camper, boot met trailer of in een verhuuraccommodatie. Deze kampeerders blijven de komende tijd dichterbij huis omdat ze geen risico’s willen lopen om door een (regionale) lockdown vast te komen zitten. Ze zoeken een kampeerstek dichterbij huis of vlak over de grens in België of Duitsland. Kampeerders kiezen voor campings die aansluiten bij hun eigen lifestyle en eigen activiteiten- en interessevelden. Van kindercamping tot charmecamping en van landgoedcamping tot watersportcamping.
  2. De veeleisende vliegvakantieganger. Gezinnen, vrienden en koppels die normaal een hotel of resort in het zonnige buitenland (Turkije, Griekenland, Spanje of Curaçao) boeken als hoofd- of tussenvakantie. Normaal is hun credo: ‘Voor hetzelfde geld zit je in je zwembroek in de zon’.  Zij verblijven de komende tijd graag op resorts en in appartementen in Nederland waar de zon ‘altijd schijnt’. Water in de buurt is een must. Ze houden van ruime voorzieningen - overdekte zwembaden, speeltuinen - en een fraaie omgeving die voldoende verstrooiing biedt: stadjes, restaurants, fiets- en wandelomgeving en een strand binnen handbereik. Zij zijn een beetje verwend in hun vakantiegedrag en verwachten over het algemeen een hoog basisniveau aan hotelkwaliteit en het liefst ook excursies die van a tot z geregeld zijn.
  3. De avontuurlijke wereldreiziger. Avontuurzoekers die regelmatig reizen in het buitenland om bijzondere plekken te zien. Ze kiezen in eerste instantie voor een verblijf in de natuur - water, bergen, bossen - maar combineren hun verblijf graag met stedelijk avontuur. Hun hang naar avontuur en het ontdekken van nieuwe plekken verandert niet nu ze in Nederland blijven. Ze verblijven kort, 1 à 4 dagen, op één plek, dompelen zich volledig onder en willen dan weer nieuwe plekken ontdekken. Voor hen is een duurzaam of zelfs regeneratief verblijf een steeds sterker reismotief. Regeneratief betekent in dit verband dat de doelgroep de locatie beter wil achterlaten dan hoe ze hem aantrof.
  4. De festivalganger zonder kids. Koppels en vriendengroepjes die normaal Lowlands, Tomorrowland, Concert at Sea of Pinkpop bezoeken en zich een aantal dagen volledig onderdompelen in een magische wereld van muziek, kunst, straattheater, film, literatuur, wetenschap en beeldende kunst. Deze festivalbezoekers zijn de komende tijd flink ontheemd en zoeken toch het vrije sfeertje en de creatieve vibe om samen met gelijkgestemden hun passie te delen. Ze zoeken naar betekenis en verbinding in een kleinschalige setting op een pop-up camping of minifestival-terrein.
  5. De luxe rustzoeker. Financieel en mentaal onafhankelijke mensen die hun internationale reis gebruiken als persoonlijk reflectiemoment en onvergetelijke tijd met familie en vrienden. Normaal gesproken kiezen ze voor luxe en geïndividualiseerde service in resorts, hotels en villa’s, zoals Aman, Luxury Lodges in Australië en Portville Holiday Villas. Ze selecteren bewust sobere, luxe plekken met veel privacy die zijn verweven met de lokale cultuur en natuurlijke omgeving. Deze mensen zoeken nu in Nederland naar introverte kwaliteit en geïndividualiseerde service maar vinden hier nauwelijks passend aanbod.
  6. De exotische luxe-zoeker. Financieel draagkrachtige families en koppels die voor het totaalplaatje gaan tijdens hun vakantie. Ze doen geen concessies en gaan voor zekerheid en verfijning, want na een periode van hard werken betekent vakantie waardevolle quality time. Normaal gesproken bezoeken ze luxe en all-in formules als Club Med, resorts van Riviera Villages, Club Robinson en bestemmingen aan de Côte d’Azur, Ibiza en de Caraïben. Voor deze kritische luxe-zoekers is in Nederland beperkt aanbod aanwezig. Slechts enkele resorts met een hoogwaardige reputatie richten zich op deze in vele opzichten verwende doelgroep.
  7. De Duitser of Belg die ruimte en water wil. Duitsers uit Noordrijn-Westfalen en Ruhrgebied hebben thuis geen zee en weidse meren. Hun vakantie dichtbij huis brengen ze de komende tijd graag in Nederland door. Zeeland, Noord-Holland en Friesland zijn bijzonder populair. Voor Belgen geldt dat ze Nederland maar al te graag ontdekken: dichtbij, dezelfde taal en een aantrekkelijk landschap. Het volume dat we kunnen verwachten vanuit onze buurlanden is sterk afhankelijk van de ‘coronakleur’ die Nederland in Duitse en Belgische ogen heeft.
  8. Het veranderend marktgedrag van de 3-generatie families. Op korte termijn, zolang er geen vaccin is, zal de trend van steeds meer 3-generatie- en groepsvakanties vertragen en in ieder geval veranderen. Aan de ene kant omdat jonge gezinnen opa en oma niet onnodig in gevaar willen brengen, aan de andere kant omdat op veel vakantieparken en groepsaccommodaties simpelweg alleen geboekt mag worden door huishoudens. Daarom veranderen 3-generatie vakanties tijdelijk van één grote gezamenlijke woning naar bijvoorbeeld twee kleinere woningen naast of bij elkaar.

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf? Merlijn Pietersma vertelt u graag meer over onze markttrend-database. 

Merlijn Pietersma

Merlijn Pietersma

Leisure strateeg

Tel. : 06 8190 9921
Email : m.pietersma@zka.nl