Werk maken van vrije tijd

Cruisemarkt

2020 had topjaar moeten worden met 282 zeecruiseschepen

De zeecruisemarkt is één van de markten binnen het toerisme die zowel wereldwijd als in Nederland de afgelopen jaren zeer sterk is gegroeid. Met name met de komst van zeecruiseschepen profiteerde Nederland fors van de - veelal buitenlandse - passagiers, die in Amsterdam, Rotterdam en ook in andere steden veel uitgeven aan detailhandel, horeca en excursies. 2020 had een topjaar moeten worden, met 282 zeecruiseschepen in de havens van Amsterdam, Rotterdam en IJmuiden. Rotterdam profiteerde onder andere van de cruisepassagiersbelasting in Amsterdam en zou -zonder corona- het aantal schepen hebben zien stijgen van 26 schepen in 2012 naar 116 in 2020. Ook IJmuiden zag in 2019 het aantal schepen nog verdubbelen naar 60. Bij elk schip gaat het om forse aantallen passagiers (het grootste passagierschip ter wereld, de ‘MS Symphony of the Seas’ telt bijna 6.700 bedden voor passagiers) en dus forse bestedingen.

 

Corona exact bij start van seizoen

Door de komst van corona exact bij de start van het seizoen begin maart (het slechts denkbare moment voor deze deelmarkt) blijft het aantal zeecruiseschepen dit jaar in Nederland bij slechts 11. Amsterdam rekende bij benadering op 300.000 passagiers en in Rotterdam zal dat iets lager geweest zijn. Ook Schiphol heeft het wegvallen van deze deelmarkt gemerkt, want 70% van de passagiers in Amsterdam komt met het vliegtuig en zag dus omgerekend ongeveer 3.000 vluchten met zeecruisepassagiers niet landen.

 

Riviercruises. Alleen Amsterdam verwachtte al 2200 schepen

In de markt voor riviercruise zijn dezelfde effecten zichtbaar. Amsterdam, dat de meeste riviercruiseschepen ontvangt, verwachtte zo’n 2200 schepen in 2020, met naar schatting circa 300.000 passagiers. Daar zijn vertrekkende Nederlandse passagiers bij, maar vooral veel internationale passagiers die naar Nederland komen. Het aantal riviercruises dat in 2020 daadwerkelijk plaats heeft gevonden is door corona miniem.

 

205.000 passagiers uit VS, Canada en Duitsland misgelopen

Naast Amsterdam hebben ook locaties als Arnhem, Enkhuizen, Medemblik, Hoorn, Kinderdijk en provincies als Zeeland en Friesland hier veel nadeel van door weggevallen bestedingen van dagjesmensen. In Europa wordt de markt van riviercruises gedomineerd door gasten uit drie landen: de VS en Canada (38% van alle passagiers) en Duitsland (28%). Omgerekend schatten we het aantal Amerikaanse en Canadese passagiers die Nederland dit jaar niet bezochten met een riviercruise op 120.000 en het aantal Duitse passagiers op 85.000.

 

Toekomst van met name zeecruise zeer positief

De belangenbehartiger van de cruisesector, CLIA, ziet de toekomst van met name zeecruise zeer positief in en verwacht dat de markt al op zeer korte termijn herstelt, mogelijk al in 2021. Zeecruisepassagiers houden van deze vorm van reizen en zijn bereid om de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen. Tegelijkertijd komen zeecruisepassagiers van over de hele wereld en zijn de mogelijkheden om intercontinentaal te reizen op dit moment nog heel beperkt. Daarom is een herstel van de zeecruisemarkt in Nederland gezien het intercontinentale karakter en de verwachting voor de luchtvaart wereldwijd eerder later dan al in 2021 te verwachten.

De riviercruises kennen veel Amerikaanse en Duitse passagiers, maar in de VS is corona verre van onder controle. Het marktherstel zal dus afhangen van de mate waarin Duitse (maar ook Nederlandse en Belgische) passagiers het wegvallen van de Amerikaanse markt compenseren.

 

Meer weten?

Wilt u graag een advies op maat voor uw bedrijf of organisatie? Neem dan eens contact op met Ronald Haagen

Ronald Haagen

Ronald Haagen

Rationele bedrijfseconoom die meer waarde geeft aan data

Tel. : 06 5153 5260
Email : r.haagen@zka.nl
Tom Gosens

Tom Gosens

Adviseur met passie voor dagrecreatie en gespecialiseerd in marktanalyses en structuuronderzoek

Tel. : 06 8683 3223
Email : t.gosens@zka.nl