Werk maken van vrije tijd

Hernieuwde aandacht voor de regio's

Gebieden op wat grotere afstand van stedelijke concentraties zijn tot nu toe sterk overeind gebleven. Denk aan toeristische regio’s in Noord- respectievelijk Zuid-Nederland, zoals de Zeeuwse Kust, Friesland met de Wadden, het Limburgse Heuvelland. Het zijn de gebieden die vaak te ver weg liggen voor een dagje-uit, maar juist interessant zijn voor een vakantie. Van oudsher genereren deze bestemmingen vooral veel toeristische vraag en er is vaak ook rust en ruimte te vinden. Voor deze gebieden geldt dat ook de hotelsector het relatief goed heeft gedaan. Ondernemers zijn minder afhankelijk van het weggevallen van het zakelijke segment en de internationale toerist, dan in de meer Randstedelijke gebieden.

 

Wie zich profileert kan profiteren

 

Toeristische bestemmingen met een herkenbaar profiel en een aantrekkelijke aanbodmix kunnen van deze trend profiteren. Neem als voorbeeld de Bourgogne: die is niet bekend geworden door bungalowparken met veel faciliteiten en grote zwembaden, maar door charmante dorpen, steden, kastelen en landgoederen in een veelzijdig landschap waar de tijd even lijkt stil te staan. Zie als goed voorbeeld dichterbij huis de TV-commercial van Marketing Oost met als thema ‘Hier moet je zijn’. 

 

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf of organisatie? Willem Kraanen gaat hierover graag met u in gesprek.

Willem Kraanen

Willem Kraanen

Ervaren adviseur met oog voor ondernemersbelangen én bestuurlijke verhoudingen

Tel. : 06 8683 9144
Email : w.kraanen@zka.nl