Werk maken van vrije tijd

Je weet pas wat je mist, als het er niet is: Hoe we het belang van onze vrijetijdseconomie herontdekken

De puzzels zijn uitverkocht in de winkels en ook bordspellen lijken niet aan te slepen. Nederlanders hebben er massaal nieuwe hobby’s bij. Loop maar eens door je eigen woonwijk en je ziet ongetwijfeld gezinnen met elkaar aan de keukentafel in de weer. “Ook ik werd afgelopen weekend positief verrast toen ik aankwam in het huis van mijn ouders”, vertelt adviseur Luc. “De hele familie speelde het bordspel Monopoly. Een avond die ik herken van vroeger, of als we op vakantie waren ergens in Frankrijk of Italië.” Maar nu was het een ‘doodgewone’ vrijdagavond. Een avond waarop normaal gesproken de één aan het tennissen is, de ander aan het repeteren is in de lokale schouwburg en weer de ander alvast op het terras zit met vriendinnen. Nu zaten ze daar met elkaar. Aan de ene kant omdat we er niet meer op uit kunnen in de huidige situatie. Aan de andere kant, en dat is veel belangrijker, omdat juist in deze situatie onze behoefte aan verbinding met elkaar zo duidelijk inzichtelijk wordt. Verbinding, waar normaal gesproken onze vrijetijdseconomie alle ruimte daarvoor biedt.

Nu onze vrijetijdseconomie zo goed als plat ligt en er samen op uit gaan niet meer mogelijk is, realiseer je je pas hoe sterk deze behoefte aan verbinding en sociaal contact eigenlijk is. Meer dan 70 jaar geleden illustreerde Abraham Maslow al dat sociaal contact een universele behoefte van de mens is. We realiseren het ons niet altijd, maar wij als mensen zijn sociale dieren en gaan van nature relaties met onze medemensen aan. Helaas vergeten we dit wel eens en raakt dit verloren door de steeds drukkere en snellere wereld waarin we worden opgezogen. Dit leidt tot een interessante ontwikkeling.

Juist doordat we in onze hectische samenleving en orde van de dag wel eens vergeten tijd te nemen voor sociaal contact en verbinding, zien we dat in onze vrijetijdsbesteding deze behoefte steeds nadrukkelijker wordt opgezocht. “Zullen we van het weekend op het terras aan de kade even bijkletsen?” of “Het wordt tijd dat we er nog eens samen een midweekje op uit gaan!” zijn vragen die (helaas) niet meer zomaar gesteld worden.

We nemen onze vrijetijdssector nog wel eens voor lief. We ervaren tijdsbesteding hierin als een vanzelfsprekendheid en nu wordt eens te meer duidelijk hoe vaak er daadwerkelijk gerecreëerd wordt. Een recreant ben je niet alleen op vakantie of tijdens een weekendje naar de kust. Het overgrote deel van de tijd ben je recreant in je eigen omgeving en hierdoor ben je van grote betekenis voor ondernemers in je eigen regio. Dit is belangrijk. Ondernemers in de vrijetijdssector bieden jou een goede omgeving om samen tijd door te brengen.

Onder de nieuwe omstandigheden werken ondernemers keihard om hun hoofd boven water te houden en te doen waar ze goed in zijn; ondernemen. In de praktijk zien we dat dit leidt tot hele snelle innovatie, bijzondere concepten én ontmoeten 2.0. Neem bijvoorbeeld een lokale bierbrouwerij in Utrecht. Bij gebrek aan bezoekers op hun eigen terras, werd binnen no time een online bierproeverij opgezet. Je schrijft je in voor donderdag, vrijdag worden biertjes en hapjes afgeleverd en ’s avonds volg je de livestream en geniet je van de verschillende biertjes. Hele vriendengroepen maken hier thuis gebruik van. Op afstand toch samen ergens van genieten. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf. Eind maart publiceerde RTL ‘Escaperoomeigenaren slaan handen ineen en lanceren online spel’(Een gratis online escaperoom, opgezet door 18 escaperoomeigenaren. Een mooi voorbeeld van hoe ondernemers elkaar ook in deze tijd weten te vinden en er nieuwe initiatieven ontstaan.

Nu veel mensen al weken thuis werken en vrienden elkaar vinden via onlineplatforms, begint het besef te ontstaan hoe belangrijk verbinding is. Zelfs in deze tijd blijft het een primaire behoefte, waar op verschillende manieren invulling aan kan worden gegeven. De Dijk zag het al vroeg; “je weet pas wat je mist, als het er niet is.” Wat is het mooi dat wij als vrijetijdseconomie die ruimte voor verbinding verzorgen. Juist nu beseffen we dat we niet kunnen wachten om weer spelletjes te spelen met vrienden en familie in de kroegen. Voorlopig moeten we het even met onze internetverbinding doen.

Onze specialist(en)

Luc van den Boogaart

Gaat met zijn kritische blik en analytisch vermogen voor niets minder dan een uitstekend resultaat

Tel. : 06 86878551
Email : l.vandenboogaart@zka.nl

Sanne Westerink

Doortastende adviseur met een frisse kijk op toeristische vraagstukken

Tel. : 06 8684 8460
Email : s.westerink@zka.nl