Werk maken van vrije tijd

Reacties en gevolgen

Vervaging van gebruiksfunctie

Naast de vervaging van buiten en binnen, zie je ook een vervaging in het gebruik. Winkels, worden dagrecreatieve voorzieningen of ontmoetingsplaatsen, recreatieparken worden woonwijken, hotels worden studentenkamers, parkeergarages worden kantoren etc. Hieronder worden enkele voorbeelden geschetst.

 

Hotels. Liefst in buurt van natuur

Buiten zijn betekent rust en geeft een veilig gevoel. Populariteit heeft zijn weerslag op de bezetting van de hotels. Mensen zijn graag buiten, wellicht nu nog meer. Wandelen en fietsen zijn belangrijke activiteiten. Voor toeristen kan dit belangrijk om te kiezen voor een bepaald hotel. De ligging nabij natuurgebieden of fiets-/wandelroutes was de afgelopen maanden belangrijk voor veel toeristen.

Zo zag je in de herfst van 2020 de populariteit van buitengebieden terug in de boekingen. Bijvoorbeeld bij de Fletcher hotels die voor een groot deel gelegen zijn in toeristisch aantrekkelijke buitengebieden. Afgelopen herfst was het volgens Fletcher zelfs drukker dan een jaar geleden. Als keerzijde: het gaat minder voorspoedig voor hotels in grote steden. Eén van de redenen is de afwezigheid van rust en ruimte. Kwaliteiten die de buitengebieden de afgelopen maanden juist veel bezoek hebben opgeleverd.

Mooi voorbeeld: het Pieterpad, het langeafstandswandelpad van Pieterburen naar de Sint-Pietersberg in Maastricht. Het is daar ineens veel drukker. Bovendien haken er veel meer jongere aan.

 

Shoppen onder druk

Shoppen staat enorm onder druk, te veel winkelgebied kampt met leegstand. Als gemeenten en vastgoedeigenaren niet investeren in toekomstbestendige stadscentra en buitengebieden, vallen binnensteden onvermijdelijk uiteen. Er is een enorme tweestrijd in de vastgoedwereld, de woningnood is enorm en winkels staan leeg. Mondjesmaat zijn er gemeenten die deze twee problemen in één klap willen oplossen: oprukkende leegstand van winkels of verouderde recreatieparken en aanpak van hoge woningnood.

Eindhoven is een goed voorbeeld dat hergebruik van bestaande gebouwen ziet als de oplossing voor veel problemen. Laat eerder gestelde planologische kaders los. Dat is nodig, want overal in Nederland neemt de leegstand toe. Sinds de coronacrisis hebben zelfs digibeten het webwinkelen ontdekt. Gemiddeld staat nu bijna 8% van de winkels leeg, maar volgens onderzoeksbureau Locatus loopt dat percentage in 2021 op naar 10%.

In middelgrote steden, die vaak 'overbewinkeld' zijn, ligt de leegstand nu al rond de 15%. Vooral steden die dicht bij een grote stad met een completer winkelaanbod liggen hebben het zwaar. Hier staat straks één op de vijf winkels leeg.

 

Laat mensen spelen in buitenlucht

 “De spelende mens” van filosoof Huizinga. In tijden van social distancing & gezondheid is het thema Spelen in de Buitenlucht enorm belangrijk. Het draait om ontdekken, samenwerken, grenzen verleggen en buiten zijn. Dit is een behoefte waarop verblijfsrecreatiebedrijven actief kunnen inspelen door kinderen en volwassenen nieuwe dingen te laten ontdekken. Resultaat: mentale gezondheid. Spelen kan op maar zeker ook buiten het vakantiepark, waardoor je bedrijf gratis faciliteiten erbij krijgt. En coronaproof: je hebt niet iedereen op je vakantiepark.

Camping TerSpegelt met zijn speurtocht voor kids met knapzak, waarin vergrootglas, pincet en andere dingen zitten voor onderweg om opdrachtjes en proefjes te doen om te ontdekken. Of de kabouterroute volgen door het bos.

Camping De Roos in Beerze, is een voorbeeld van een onontdekte plek in Nederland die echt een droomcamping is. Er zijn legio natuurcampings die populair zijn vanwege de natuur, de sfeer, de fantastische avonturen voor de kinderen en de oorverdovende rust als ze eindelijk op bed liggen. Denk ook aan Giga Konijnenveld van Beerze Bulten: zandverstuiving met oerspelen voor kids en een avonturenpad, Bibelebontse Paalbergen van camping de Paal, creatieve activiteiten op Camping Buitenland, bij Qurios kun je met een metaaldetector muntjes zoeken waar je dan weer leuke merchandise voor terug krijgt.

Overal ter wereld spelen kinderen als ze de kans krijgen. Een veilige en inspirerende speelplek met speeltoestellen ondersteunt het leren en de ontwikkeling van een kind. Het voedt creativiteit, versterkt het concentratievermogen en ontwikkelt sociale vaardigheden en motorische functies. Sommige speeltuinen zijn ontstaan uit kunstobjecten. De kunst van buiten spelen wordt weer meer beseft.

 

Kansen voor musea

De trek naar buiten kan een extra boost geven aan musea die letterlijk veel ruimte bieden aan hun bezoeker doordat de collectie grotendeels buiten te zien is in een tuin of parkachtig gebied. Mooie voorbeelden zijn de Beeldentuin Kröller Möller, Paleis ’t Loo en Kasteel Nijenhuis en de Fundatie in Zwolle.

Door de vlucht naar buiten zien regio’s in het oosten en noorden van het land hun bezoek stijgen. Dit biedt extra kansen aan musea in bijvoorbeeld Overijssel als MORE (Gorssel) en de Fundatie (Zwolle en Heino) en in Drenthe (bijv. Drents museum, Kamp Westerbork en Koloniën van Weldadigheid).

Doordat mensen meer op vakantie gaan of shortbreaks doorbrengen in eigen land, wordt er ook veel meer gefietst en gewandeld. Dit biedt mooie kansen, juist ook voor kleine en middelgrote musea die gelegen zijn aan fiets- en wandelroutes in het groen. In Twente zijn hier al mooie initiatieven, de zogenaamde 1,5 meter afstand uitjes. In de Druktemeter van Visit Brabant zie je de actuele drukte in de Brabantse natuurgebieden en hierbij volop keuze en routes ter inspiratie voor een fantastisch dagje uit in Brabant.

 

Driving en dining

Je ziet ook mooie initiatieven ontstaan zoals driving en dining in de Bommelerwaard. Een soort van MacDrive, maar dan langs meerdere exclusieve restaurants die samen een heerlijk 6-gangen diner serveren. https://www.rivierenland.nl/evenement/driving-dining-arrangement/

 

Grens werken en recreëren vervaagd

Misschien is in dit artikel (re)creatief werken een vreemde eend in de bijt omdat het nieuwe binnen buiten is. Maar naast de trend van binnen naar buiten is er ook de vervaging van werken en recreëren. Dus in de toekomst zal er in de vrijetijdseconomie een samensmelting met werken plaatsvinden. Werken in de bossen, werken in de winkelgebieden, en ‘kantoorunits’ op recreatiebedrijven etc. Kortom diversiteit van functies zal uw bedrijf versterken. Een voorbeeld is de oude V&D, die zijn bovenste verdiepingen transformeert tot ateliers, flexwerkplekken en vergaderruimtes. Eerder werd het oude Philips-kantoor in de wijk Strijp-S in Eindhoven omgebouwd tot een hip flexwerkpand. Tegenwoordig herbergt dit gebouw een inpandige spelletjeskamer, minidisco, boom met schommels eraan en een heleboel kamerplanten.

Creatievelingen houden het centrum levendig en werkenden zorgen voor bedrijvigheid. Ze maken wandelingen en halen broodjes en koffie bij lokale ondernemers. Niet voor niets hebben steeds meer steden subsidies voor wonen in winkels, wonen boven winkels, of het ombouwen van winkels naar woningen. Maar in de praktijk blijkt de metamorfose van winkel naar woning behoorlijk lastig.

Nu er toch nauwelijks een toerist te bekennen is in de Nederlandse vakantieparken, bieden zo'n vijftig campings en parken hun vakantiehuisjes aan als privékantoor. Hoe is het om te werken op een plek die normaal gesproken gelijkstaat aan vakantie en ontspanning? Thuiswerken met kinderen die nu allemaal thuis zijn kan zorgen dat er te veel afleiding is dus dan is een privé-kantoortje een uitkomst.

 

Recreatief Wonen

Dit zie je al jaren in Drenthe gebeuren, het zogenaamde Drentenieren; goedkoop in het buitengebied wonen op een recreatiepark. De provincie heeft een speciaal team om waar mogelijk deze parken te transformeren. Het panorama Nederland is aan het veranderen. Denk ook aan het recreatief wonen in Almere. Een prachtige woonwijk waarnaast strand en duinen zijn gecreëerd. Je vindt er ook een wijk nabij Oostvaardersplassen en een wijk voor het wilde wonen waar je zelf je woning en kavel kunt invullen. In Nederland wonen ongeveer 55.000 tot 100.000 mensen in een recreatiewoning. Voor een groot deel van die mensen is de behoefte groot om ‘buiten’ te wonen.

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf of onderneming? Willem Kraanen praat er graag met u over door.

Willem Kraanen

Willem Kraanen

Ervaren adviseur met oog voor ondernemersbelangen én bestuurlijke verhoudingen

Tel. : 06 8683 9144
Email : w.kraanen@zka.nl