Werk maken van vrije tijd

Watersport. Totale ommekeer van de markt

Nederland heeft dit jaar het water weer ontdekt. Het idee door alle coronabeperkingen niet op vakantie te kunnen, blijkt voor velen een belangrijke reden om spontaan een boot te kopen. De verkoop van boten en watersportartikelen is deze zomer omhooggeschoten. Verkopers van met name kleinere boten tot een meter of vijf kunnen nauwelijks aan de vraag voldoen. Ze vliegen als warme broodjes over de toonbank. Het is opmerkelijk dat de kopers vooral nieuwe watersporters zijn. De markt lijkt door corona totaal omgedraaid. De afgelopen jaren was het aanbod juist veel groter dan de vraag en waren de prijzen laag. Dat kwam doordat veel babyboomers, die de afgelopen decennia gezamenlijk een fikse vloot aan zeiljachten, motorboten en sloepen bij elkaar kochten, er langzaam van aan het afscheid nemen waren. De nieuwe generatie was niet geïnteresseerd. Maar nu ligt dat dus anders. Zo is de sloepenmarkt ontploft, verkopers van sup boarden, waterski's en kitesurfen weten niet wat ze meemaken, met soms wel omzetstijgingen van 200 procent of meer ten opzichte van vorig jaar. Ook de dalende bezetting van de jachthavens is gestopt.

 

Behoud de nieuwe watersporters door ze meer te leren

 

De komende tijd draait het voor de sector om het behouden van deze nieuwe Nederlandse watersporters. Dat zal zeker niet voor elke groep mogelijk zijn. Fervente Mediterrane bezoekers zullen zodra het kan weer richting het zuiden vertrekken. Maar veel mensen hebben nu een nieuw attribuut aan hun vrijetijdsassortiment toegevoegd en dat willen ze gebruiken ook. Dat biedt tal van kansen. Bijvoorbeeld door nieuwe watersporters nog beter te leren varen. Want hoe beter je het kan, hoe leuker het is. Dat betekent opfriscursussen in het voorjaar, specifieke les voor ‘de vrouw van de schipper’, gratis lessen bij watersportverenigingen, etc.

 

Chartervloot hard getroffen…

 

Voor de chartervloot is de situatie precies andersom. Deze sector is keihard getroffen door de 1,5 meter-afstand-eis en is hortend en stotend de zomer doorgekomen, vooral door met hele kleine groepen te varen. Dat heeft wel geleid tot zeer intieme en bijzondere vaartochten. Want hoe mooi is het, als je met je familie op zo’n groot schip vaart en midden op het Wad droogvalt?

 

            … maar het Wad blijft bestaan

 

Verschillende schepen zijn verhuurd als ‘bungalow’ of Airbnb. Daar liggen ook de kansen. Want de tijd van grote groepen Duitse scholieren is wellicht voorbij, maar het Wad blijft bestaan. In al haar pracht. Dus ligt de kans in een veel gedifferentieerder aanbod. Denk bijvoorbeeld aan zeer luxe tochten met hoogwaardige catering, waarbij je vier dagen geen haven aandoet, maar wel tot in je poriën het Wad beleeft. Dus kleinere groepen die meer betalen. Het blijft nog steeds bijzonder dat het goedkoper is om een charterschip met bemanning te huren dan een eigen platbodem van een meter of negen. Of bied een ongekende dienstverlening door gasten thuis op te halen en op die manier de mogelijkheid te hebben van een flexibel vaarplan. ‘We gaan waar de wind waait en weten niet vanwaar we vertrekken en waar we uitkomen, maar we halen je thuis op en brengen je ook weer terug.’ De chartervloot kan zichzelf vernieuwen door creatief en ongeremd te zoeken naar nieuwe diensten, producten of verdienmodellen. Want het is nog steeds de grootste historische vloot ter wereld die veel meer biedt dan alleen maar bedjes.

 

Meer weten?

Wilt u een advies op maat voor uw bedrijf of organisatie? Wouter de Waal praat hier graag met u over door.