Werk maken van vrije tijd

‘ZKA stelt de juiste vragen om ons en het team uit te dagen’

Recreatiepark TerSpegelt, gelegen in het Brabantse Eersel, viert dit jaar feest. De vijfsterrencamping wordt in 2018 vijftig jaar, en dat was een mooi moment voor de directie om de bedrijfsvisie concreter dan ooit op papier te zetten. Merlijn Pietersma van ZKA begeleidde dit project afgelopen najaar.

“Je denkt misschien: waarom kun je zoiets zelf niet gewoon doen?” knipoogt Michel Huigevoort, directeur van het recreatiepark. “Maar we vonden het belangrijk om iemand aan onze zijde te hebben die de juiste vragen stelde en ons kon uitdagen. En dat deed Merlijn fantastisch.”

 

Verankerd in visie
Het recreatiepark, dat onder meer bezegeld werd als Holland Topcamping, wil op alle fronten excelleren. Zo biedt het park speciale WaterLodges, is er een uitgebreid Sportplein, een fietscrossbaan, LoungeCabins, VerandaChalets en nog veel meer. “Maar we willen nog veel meer zijn dan enkel een goede camping. We willen bijvoorbeeld ook aandacht besteden aan het milieu, en we willen ook een heel goede werkgever zijn. Dat we hierin echt náást onze mensen staan, als gelijken. Dit soort zaken wilden onze eigenaren in de bedrijfsvisie verankerd hebben.”

In diverse samenkomsten – met de directie, met de afdelingshoofden, met alle medewerkers, et cetera – werden deze punten stap voor stap scherp gesteld. Het traject duurde een half jaar en het hele team was erbij betrokken. Merlijn had hierin de rol van kritische gespreksleider en visieontwikkelaar.


Eigen expertise
“Ik zie bij bedrijven om me heen dat het ze veel meer richting geeft wanneer ondernemers en teams hun eigen visie op papier hebben”, vertelt Merlijn. “Het is heel goed om je door jezelf, je eigen mensen en externe expertise te laten inspireren. Zo wordt het gezamenlijke doel veel scherper.”


Visie van iedereen
De twee eigenaren van de camping, de gebroeders John en Harry Keijzer, zijn zowel filosofisch als praktisch. En alleen al die verschillen moesten worden opgevangen in één en dezelfde visie. “De visie moest iets worden van iedereen”, weet directeur Michel. “Een stabiel document. Daarvoor hebben we ZKA ingeschakeld.

 

Merlijn was al verbonden met de branche en heeft bijzonder veel achtergrondkennis. Maar tegelijkertijd is hij een externe observant, een doorvrager, iemand die niet altijd tevreden is met het eerste antwoord. Met hem kregen we een gespreksleider die de juiste vragen stelde om ons, én het team, uit te dagen. En nu is iedereen in de organisatie tot in de haarvaten ervan overtuigd dat dít het is. Ik weet zeker dat we de gezamenlijke visie nooit zó op papier hadden gekregen als we het niet op deze manier hadden aangepakt.” Bij TerSpegelt werken in totaal zo’n 250 medewerkers, dus het is van belang dat iedereen goed op de hoogte is van de gezamenlijke doelstellingen en vanuit de visie weet wat van hem of haar wordt verwacht. Toen het punt was gekomen dat de visie het levenslicht zag hing er een euforische stemming.

Klaar voor het jaar
En nu? Nu is het zaak om de bedrijfskoers praktisch te maken voor iedereen. “We toveren het om in onze eigen huisstijl, en laten alle medewerkers ermee kennismaken”, vertelt de directeur trots. “Zodat íedereen het als rode draad bij zich kan dragen. En ergens in de komende twee maanden gaan we er nog op klinken met z’n allen!”

 

Meer weten?
Neem contact op met Merlijn Pietersma via m.pietersma@zka.nl of 06- 81 909 921.