Werk maken van vrije tijd

ZKA-visie op Vrijetijd

Zeven kansen in coronatijd

 

De coronacrisis raakt iedereen. Zeker ook de ondernemers in de vrijetijdseconomie. Dat is een hard en onvoorzien gelag, maar van bij de pakken neerzitten wordt niemand wijzer. Wij van ZKA gaan daarom in een reeks van zeven artikelen op onderzoek uit om te kijken of deze crisis ook kansen biedt. Doe uw ogen open, kijk om u heen, die kansen ligger er. Echt, meer dan u denkt. Wellicht alleen soms op minder voorziene plekken dat u denkt.

 

Wij delen onze kennis en willen ondernemers inspireren om die kansen met beide handen aan te pakken. De komende weken nemen we zeven thema’s onder de loep. We laten zien hoe in verschillende sectoren de kansen benut kunnen worden. Gaat u mee op onderzoek? We hopen van harte dat u er uw voordeel mee doet.

 

Editie 1: Nieuwe markten en nieuwe behoeften

In dit eerste nummer gaan we in op de nieuwe doelgroepen en de nieuwe behoeften die zijn ontstaan in de vrijetijdssector. We reiken meer dan 30 nieuwe doelgroepen aan. We hebben ze onderverdeeld naar verschillende sectoren. Tenslotte geven we aan hoe ook de overheid kan bijdragen om snel op de behoeften van de nieuwe doelgroepen in te spelen.

Editie 1

 

Editie 2: Blik op dichtbij; 13 nieuwe inzichten door corona 

Het begint in de 18e eeuw. In gegoede families raakt het in de mode om hun jongvolwassen telgen op Grand Tour te sturen door Europa. Sindsdien heeft de vrijetijdssector zich gestaag ontwikkeld. Inmiddels is het één van de belangrijkste economische sectoren ter wereld. Die enorme groei loopt synchroon met de groei van de mobiliteit. Vijftig jaar geleden gingen we met de Kreidler-brommer voor een weekje naar Texel. Deze eeuw vieren we Pasen in Thailand.

Het is juist die mobiliteit die nu voor de grootste crisis aller tijden zorgt. Ons fanatieke reisgedrag heeft het virus in hoog tempo naar alle hoeken van de aarde gebracht. Gevolg? Onze mobiliteit wordt sterk ingeperkt en brengt het internationaal toerisme letterlijk tot stilstand. De actieradius van onze vakanties wordt een stuk kleiner: we blijven nu vooral in de buurt. Het dwingt ons om onze blik op eigen land te richten. De reiziger die de wereld kent, maar nog niet weet waar de Achterhoek ligt, krijgt door corona de kans zijn reiservaringen aan te vullen met al het moois dat in de achtertuin te beleven is. In plaats van dat we de zon in het Lago Maggiore zien ondergaan, zien we nu de sunset van Lemmer Beach. In plaats van raften over de Grand Canyon gaan we catamaranzeilen op Texel.

Wat gebeurt er nu Nederlanders dichterbij huis op vakantie gaan?

Editie 2


Editie 3: Nieuwe producttrends  

Vrijetijdsondernemers moesten de afgelopen maanden een groot beroep doen op hun creativiteit. Bestaande ondernemers vernieuwen of passen hun concept aan, vaak noodgedwongen en tijdelijk van aard. Diverse nieuwe markten of andere diensten en services popten op om de (financiële) schade zo veel mogelijk te beperken. Hygiëne en veiligheid is een must geworden. Dit is terug te zien in reviews van gasten. "We willen een veilige vakantie en een veilig dagje uit."

Daarnaast worden er ook nieuwe concepten en initiatieven ontwikkeld. Ook in deze tijden worden veel ondernemerskansen gezien. Per sector beschrijven we nieuwe en bijzondere voorbeelden voor ondernemers. Deze productvernieuwingen leveren voor de overheid beleidsmatige aandachtspunten op. Hier gaan we tot slot op in.

Lees meer over de 29 producttrends die wij bespeuren en doe er uw voordeel mee.

Editie 3

 

Editie 4: Buiten is het nieuwe binnen  

De wereld is de afgelopen maanden flink veranderd en zal dat de komende tijd ook nog blijven doen. Daarom zoomen we in op de trend van het ‘Buiten zijn’. Wij zien namelijk overal een sterke behoefte om naar buiten te kunnen en te mogen ‘vluchten’. Er is aan onze vrijheid getornd en nu is de zoektocht ontstaan hoe we die toch kunnen behouden. Buiten is het nieuwe binnen geworden. Lees mee hoe die trend ontstaan is, wat de gevolgen ervan zijn en hoe u er uw voordeel mee kunt doen.

Deel I: Veranderingen
Deel II: Reacties en gevolgen
Deel III: Overwegingen en de kansen

Editie 4

 

Editie 5: Internationale bezoekersstromen

Na een periode met veel minder toeristen dan Nederland gewend is, vraagt de sector zich af wanneer er herstel komt. Voor het grootste deel van het toerisme wordt verwacht dat tegen 2024 het aantal gasten weer het niveau van voor de crisis bereikt. Voor regio’s die vooral binnenlandse en dichtbij-gasten trekken zijn er volop kansen en zou het herstel wel eens veel sneller, zo rond 2022, kunnen plaatsvinden. Voor Amsterdam en Schiphol wordt dat een stuk later. We gaan eerst in op het economische herstel van de sector en onderbouwen deze conclusies aan de hand van vier marktanalyses.

Deel I: Economisch herstel
Deel II: Europese markt
Deel III: Intercontinentale markt
Deel IV: Zakelijke markt
Deel V: Cruisemarkt

Editie 5


Volgende edities

Elke week verschijnt de nieuwste editie op deze pagina. Ontvangt u graag onze nieuwsbrief in uw e-mailbox? Laat dit ons dan weten door uw gegevens te sturen naar info@zka.nl


Meer weten?

Wilt u graag een advies op maat voor uw bedrijf of organisatie? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.

Merlijn Pietersma

Merlijn Pietersma

Leisure strateeg

Tel. : 06 8190 9921
Email : m.pietersma@zka.nl
Willem Kraanen

Willem Kraanen

Ervaren adviseur met oog voor ondernemersbelangen én bestuurlijke verhoudingen

Tel. : 06 8683 9144
Email : w.kraanen@zka.nl
Wouter de Waal

Wouter de Waal

Als creatieve adviseur werkt Wouter vanuit de ogen van de eindgebruiker

Tel. : 06 1322 7179
Email : w.dewaal@zka-strategy.nl
Gré Beekers

Gré Beekers

Ervaren generalist, die breed inzetbaar is in de hele vrijetijdsmarkt

Tel. : 06 5126 5401
Email : g.beekers@zka.nl
Bennie Roelands

Bennie Roelands

Doorgrondt als bedrijfskundige graag alle ins & outs van een sector of bedrijf

Tel. : 06 5392 9885
Email : b.roelands@zka.nl
Ronald Haagen

Ronald Haagen

Rationele bedrijfseconoom die meer waarde geeft aan data

Tel. : 06 5153 5260
Email : r.haagen@zka.nl
Tom Gosens

Tom Gosens

Adviseur met passie voor dagrecreatie en gespecialiseerd in marktanalyses en structuuronderzoek

Tel. : 06 8683 3223
Email : t.gosens@zka.nl