Werk maken van vrije tijd

Hotelonderzoek

Hotelonderzoek
Wij adviseren zowel overheden over de hotelsector als marktpartijen die actief zijn of willen worden in de hotellerie. U kunt hierbij denken aan het inzichtelijk maken van de marktruimte/-behoefte, onderzoek naar de vitaliteit van hotels of adviezen aan marktpartijen over concept, markt en exploitatie. Een greep uit onze opdrachtgevers de afgelopen jaren:

  • Provincies Fryslân, Limburg en Zeeland
  • Metropoolregio Amsterdam
  • Diverse gemeenten, zoals Aalsmeer, Den Haag, Enschede, Genk (België), Maastricht, Rotterdam
  • Diverse markpartijen, zowel ketens (Golden Tulip, Van der Valk) als individuele marktpartijen en initiatiefnemers.

 

Inzicht in de marktruimte/-behoefte
Wilt u weten welke marktruimte er is op de hotelmarkt in uw gemeente, regio of provincie? Dit is een vraag die veel overheden en marktpartijen vaak én terecht hebben. Met deze hotelstructuuronderzoeken brengen we de markruimte in beeld. We starten met het maken van een ‘foto’ van de huidige markt: de vraag-aanbodstructuur en het functioneren van de markt. Met deze ‘foto’ als uitgangspunt beoordelen wij de toekomstmogelijkheden. Door overheden wordt dit gebruikt als input voor het opstellen van hotelbeleid. We denken hierbij in scenario’s die u houvast geven om in te spelen op veranderende marktomstandigheden. Met het inzicht in de marktruimte geven wij advies hoe met nieuwe plannen voor nieuwe hotelkamers moet worden omgegaan. De hotellerie is een dynamische sector. In veel regio’s zijn veel initiatieven voor nieuwe hotelkamers of bestaande hotels die de capaciteit willen vergroten. Soms zijn keuzes tussen initiatieven noodzakelijk, zeker in tijden met minder positieve marktomstandigheden. Een toetsings- of ontwikkelkader kan u hierbij helpen.

Een integrale blik op de vrijetijdseconomie is van groot belang
Hotels zijn onderdeel van het samengestelde toeristisch-recreatieve product. Uitzonderingen daargelaten zijn hotels niet de feitelijke trekkers voor verblijf, maar is de belevingswaarde van het totaalproduct en de locatiekwaliteiten de ‘trigger’ voor verblijf. Zeker in de huidige Coronacrisis is een integrale blik op de vrijetijdseconomie essentieel. Immers, hotels functioneren beter als ook het aanbod aan horeca, musea, winkels, evenementen, etc. goed op orde is. De krachten en kwetsbaarheden van het samengestelde toeristisch-recreatieve product in uw gemeente of regio brengen wij in beeld. Dit geeft u inzicht in de kansen, lacunes in het aanbod, mogelijke ontwikkelkansen die kunnen bijdragen aan herstel en vitaliteit van de hotels.

Vitaliteit van het hotelaanbod
Met inzicht in de vitaliteit van de hotels kan een scherpe diagnose gemaakt worden hoe de hotels ervoor staan. De vitaliteit is een combinatie van de kwaliteit en het perspectief van de ondernemers en de onderneming. Door schouws, gesprekken met hoteliers en enquêtes krijgen we dit scherp. Met deze inzichten worden hotels verdeeld in aanbodsegmenten. Segmenten met ieder eigen kenmerken en ontwikkelperspectieven. Als voorbeeld is hieronder de vitaliteitsverdeling van de hotels in de provincie Limburg getoond (2017). Het vitaliteitsmodel is het vertrekpunt voor een aanpak op maat. Zicht hebben op de vitaliteit en de opgaven is een eerste stap. Dit helpt om de goede acties en maatregelen in te zetten en te werken aan een gezonde hotelmarkt. Per gebied en per bedrijf verschilt de vitaliteitsdiagnose. Op grond hiervan stellen we, samen met de opdrachtgever, een instrumentarium op maat samen, zodanig dat een aantoonbare bijdrage wordt geleverd aan gebieden en bedrijven.

Figuur 1 weergave vitaliteitsverdeling hotels


Met markt-, exploitatie- en conceptkennis bijdragen aan hotelinitiatieven
We adviseren ketens en individuele ondernemers. Ook zijn we betrokken bij initiatieven voor nieuwe hotelkamers. Met onze kennis van de regionale markt en onze uitgebreide databanken adviseren we hen over de marktkansen. We denken mee welk concept het beste aansluit bij deze marktkansen. De afgelopen jaren toetsten we veel initiatieven op de ladder voor duurzame verstedelijking. Ook geven we het advies over de financiële haalbaarheid van een ontwikkeling. We stellen begrotingen op of toetsen de doorrekening die de marktpartij heeft uitgewerkt.

Onze visie
Bent u benieuwd naar onze visie over de corona impact binnen de hotelsector? Lees hier het artikel geografische verschillen impact coronamaatregelen voor hotelsector.

 

Wilt u meer weten over onze onderzoeken? Bennie legt het u graag uit in deze video.

 

Direct contact

 

Onze specialist

Bennie Roelands

Bennie Roelands

Doorgrondt als bedrijfskundige graag alle ins & outs van een sector of bedrijf

Tel. : 06 5392 9885
Email : b.roelands@zka.nl