Werk maken van vrije tijd

Adviseurs Merlijn en Rutger aanwezig op kennissessie Booking Experts 

Dinsdag 22 januari was het zo ver; het Kennis Event 2019. De hevige sneeuwval versperde de wegen richting Enschede, maar toch vonden meer dan 125 ondernemers de weg naar het Kennis Event. Daar, op steenworp afstand van het kantoor waar Booking Experts bijna tien jaar geleden ontstond, werd enthousiast bewustzijn gecreëerd en gedeeld: het is tijd om als recreatieondernemer de stap ná digitalisering te zetten. Merlijn Pietersma van ZKA was de dagvoorzitter. Rutger, ook adviseur bij ZKA, gaf een keynote over de stap na digitalisering. 

Maureen van Booking Experts opende het Kennis Event met een korte introductie en kondigde dagvoorzitter Merlijn Pietersma van ZKA Leisure Consultants aan. Merlijn, zelf werkzaam geweest bij een vakantiepark (red. Vakantiepark Mölke), vertelde kort over zijn ervaringen met prehistorische automatiseringssystemen die nog steeds op de markt aanwezig zijn.

Merlijn enthousiasmeerde de aanwezigen en moedigde aan om actief deel te nemen aan de volgende keynotes. Direct werden aanwezigen scherpgesteld met een prangende vraag; is het digitalisering dat jou in staat stelt om onderscheidend te zijn en te blijven, of zijn het de mensen in jouw organisatie die ervoor zorgen dat jij boven de concurrentie uitsteekt?

Met deze vraag in gedachte houdend nam Tess Schram van Booking.com ons mee door het bedrijf, van oorsprong tot toekomstvisie. Tess vertelde over de trends die ze waarneemt in de data van bezoekers (en boekers) van Booking.com. Ontzettend interessant en vrijwel direct toepasbaar voor recreatieondernemers. Afsluitend was er gelegenheid om vragen te stellen. Enkele van de besproken punten:

• Data laat zien dat het home segment snel groeit en de verwachting is dat deze groei alleen nog maar meer toe zal nemen;
• Trends in data voorspellen waar de gast behoefte aan heeft. In ander woorden: waar wordt naar gezocht en welke investeringen (foto’s, teksten, voorzieningen) converteren het beste?;
• Wanneer wordt er het meest geboekt? En welke verblijfsperiodes worden op welk moment het meest geboekt? Hoe speel je daar slim op in?;
• Naar welke betaalmethodes wordt het meest gezocht op Booking.com en wat zijn de gevolgen hiervan?.

Vervolgens was het de beurt aan Rutger van de Maat, adviseur bij ZKA Leisure Consultants en zelf ook ondernemer van onder andere inspiratieplatform SuperTrips. Rutger stipte aan welke factoren anno 2019 kwalificerend en orderwinnend zijn. Oftewel; welke factoren zijn simpelweg ‘nodig’ om de hedendaagse consument te bereiken (een goede website, online boekbaar zijn, een goed sanitairgebouw) en welke factoren halen daadwerkelijk reserveringen binnen?

Deze laatste factoren zijn met name interessant, daar recreatieondernemers zich hiermee kunnen onderscheiden van de concurrentie. Zijn advies? Werk aan je merk, blijf dichtbij je roots en maak een duidelijke keuze over wie jij als bedrijf wil zijn aan de hand van jouw gastvrijheidsconcept.

Tijdens de pauzes, maar vanzelfsprekend ook gedurende de rest van de dag, was er voldoende gelegenheid om te netwerken met collega ondernemers en andere keyspelers uit de recreatiemarkt om direct vervolgacties uit te zetten.

Het tweede deel van de dag werd afgetrapt door Lars van Booking Boosters. Lars, zelf jaren werkzaam geweest bij een groot vakantiepark, richt zich nu enkel op de online marketing van organisaties die voor automatisering samenwerken met Booking Experts. Concrete tips zijn gedeeld en we wierpen een blik in de toekomst aan de hand van de vraag; waar moet jij je als recreatieondernemer in 2020 op focussen?

Marc van Eck vatte alle inspiratie die eerder op de dag was opgedaan concreet samen door zijn inspirerende presentatie: ‘Een businessplan op 1 A4’, naar de titel van zijn bestselling boek.

Marc gaf concrete uitleg over de ‘OGSM’ methode en daarbij praktische voorbeelden mét resultaat. De OGSM methode geeft handvatten aan dagelijkse werkzaamheden en sturing aan de toekomst van een recreatieonderneming.

Tot slot was het tijd om de prangende vraag van dagvoorzitter Merlijn te beantwoorden: is het digitalisering dat jou in staat stelt om onderscheidend te zijn en te blijven, of zijn het de mensen in jouw organisatie die ervoor zorgen dat jij boven de concurrentie uitsteekt? Met de laatste energie werden de aanwezigen nog één keer aan het denken gezet. De conclusie van de dag?

Het is digitalisering dat mensen in staat stelt om het verschil te maken!

Artikel door: Booking Experts 

Aftermovie Kennis Event

Onze specialist(en)

Merlijn Pietersma

Leisure strateeg

Tel. : 06 8190 9921
Email : m.pietersma@zka.nl

Rutger van de Maat

Creatieve adviseur met gastvrij ondernemersbloed

Tel. : 06 8686 7721
Email : r.vandemaat@zka.nl