Werk maken van vrije tijd

Bedrijfsconcept geeft richting aan het ondernemen

Adviseur Rutger van de Maat is onlangs tweemaal geïnterviewd voor cover-story's in het vakblad Recreactie. Het magazine over recreatie en toerisme van brancheorganisatie RECRON. Het eerste artikel werd gepubliceerd in het septembernummer. Dit artikel is hier te bekijken. 

Hieronder is het vervolg op het eerste artikel te lezen, welke is verschenen in het oktobernummer waarin de vraag wordt beantwoord: wat is de toekomstige "orderwinner" voor campings & vakantieparken? 

Bedrijfsconcept geeft richting aan het ondernemen

In het vorige nummer van Recreactie gingen we uitgebreid in op online marketing. Ooit een onderscheidende factor, nu voorwaarde om als bedrijf voort te bestaan. In dit tweede (en laatste) deel gaan we in op de vraag hoe uw bedrijf nog echt kan opvallen, in de eenheidsworst van bedrijven die de consument op internet vindt.

Een opvallend en onderscheidend bedrijfsconcept is de sleutel. ZKA-adviseur Rutger van de Maat heeft het dan over ‘het gastvrijheidsconcept als orderwinnende factor’. Hij legt uit waarom dat zo belangrijk is: “Op het moment gaat het goed met de recreatiebedrijven. De economie draait lekker en we hebben een schitterende zomer achter de rug. Ik zie dan ook dat ondernemers volop aan het investeren zijn. Maar dat gebeurt meestal zonder visie. Er wordt geïnvesteerd in doorsnee kunststof chalets, safaritenten, bungalows, een binnenspeeltuin, boomhutten en een zwembad. Veel bedrijven bieden hetzelfde aan. Maar daar haal je op de middellange termijn geen gasten mee binnen. Want zoekmachines op internet maken geen onderscheid tussen deze bedrijven met vrijwel dezelfde verblijfsaccommodaties en faciliteiten. Het is zaak voor ondernemers om een onderscheidend gastvrijheidsconcept te bieden. Dat biedt ook heel concrete handvatten om gericht te investeren. Niet ieder bedrijf hoeft een zwembad of boomhut te hebben.”

 

Ondernemen in de recreatiesector is dus veel meer dan ‘locatie, locatie, locatie’, zoals je nogal eens hoort zeggen. Van de Maat: “De realist weet: niet ieder bedrijf ligt op een toplocatie. Er zijn voorbeelden van uitstekend renderende bedrijven op matige locaties. Je moet alleen heel duidelijk weten wat voor een bedrijf je hebt, of wilt hebben. En voor welke gasten dat bedrijf interessant is. Vervolgens zet je alles in om dat gastvrijheidsconcept te versterken en te communiceren. Die communicatie staat ook weer geheel in het teken van het gekozen concept: foto’s, filmpjes, teksten en services moeten naadloos passen bij het concept en de doelgroep. En als je dat goed aanpakt ga je – voor joúw doelgroep – opvallen tussen de eenheidsworst in de online jungle. Met als gevolg dat je bedrijf de gasten krijgt die je zelf wilt. En die speciaal voor jouw concept komen.”

 

Ondernemers die willen werken aan hun bedrijfsconcept hebben drie stappen te gaan, die deels overlappen. De eerste stap is kijken naar jezelf en je bedrijf. De ondernemer moet voor zichzelf bepalen: waarom ben ik eigenlijk ondernemer? Wat vind ik nou echt leuk aan mijn werk, waar krijg ik energie van? Soms zijn dat lastige vragen, maar vooral het praten met andere mensen of een adviseur kan hier duidelijkheid brengen. Daarbij hoort de vraag: wat voor een bedrijf heb ik? Wat is de historie? Was het vroeger een boomgaard, of een boerderij? Wat voor een gasten komen naar het bedrijf en wat vinden die interessant?

De tweede stap is het bepalen van het conceptniveau: de manier waarop je het bedrijf en de gastenbenadering inricht. Rutger van de Maat onderscheidt hier drie niveaus: individualisering, flexibilisering en standaardisering. Uiteraard zijn diverse tussenvormen mogelijk.

Individualisering kent dienstverlening op maat voor iedere gast en biedt een hoog gastvrijheidsniveau. Dit concept past goed bij kleine bedrijven, zoals boerencampings (samen de koeien melken) en huisjes midden in de natuur, met veel aandacht van de ondernemer. Maar ook het grootschalige Airbnb is een individualiseringsconcept, waarbij persoonlijk contact met de host voorop staat.

Bij flexibilisering richt het bedrijf zich op een combinatie van verschillende producten en diensten, specifiek voor een doelgroep. In de combinaties met andere sectoren zit het onderscheidende vermogen. Bijvoorbeeld de combinatie dag- en verblijfsrecreatie, zoals de Efteling en Safaripark de Beekse Bergen. Deze concepten spelen in op de behoefte dat mensen er steeds vaker kort tussenuit willen, waarbij er voldoende te doen is in de omgeving of op het park zelf.

Het derde concept is standaardisering. Daarbij is het bedrijf gericht op een brede doelgroep en gaat het met name om schaalvoordelen. De gast kan vertrouwen op de bekende kwaliteit en krijgt dat tegen een gunstige prijs. Voorbeelden zijn conventionele recreatieparken met hoge bezoekersaantallen, veel faciliteiten en georganiseerde activiteiten. Dat ook standaardisering onderscheidend kan zijn, geeft Van de Maat aan met het voorbeeld van self-service vakantieparken. “Daarbij neemt de computer het gastcontact over. Het kan ook zijn dat een standaardisatiebedrijf juist de sociale organisatie 2.0 opricht, waarbij er continu gestuurd wordt op een goede werkomgeving waardoor het voor gasten prettiger wordt en ze snellter terugkomen. Deze concepten kunnen goed inspelen op de huidige trend van luxe for less.”

De derde stap om te komen tot een eigen gastvrijheidsconcept is het bepalen van de doelgroep en bijbehorende leefstijlen. Dat loopt in feite parallel met het bepalen van het conceptniveau. Over doelgroepen is al zoveel over gezegd en geschreven dat we daar nu niet al te diep op ingaan. Op de website www.leefstijlvinder.nl worden de Leisure Leefstijlen duidelijk toegelicht.

“Binnen ieder conceptniveau kun je alle zeven leefstijlen toepassen om tot je concept te komen”, stelt Van de Maat. “Het karakter van het bedrijf en de persoonlijke drijfveren van de ondernemer spelen daarbij een hoofdrol. Dat gastvrijheidsconcept geeft aan waar het bedrijf voor staat: het DNA van het bedrijf. En als je dat eenmaal hebt geformuleerd, blijkt dat heel verhelderend te zijn voor ondernemers. Want nu heb je een handvat voor alle bedrijfsbeslissingen en investeringen. Op welke media ga je adverteren? Via welke touroperators ga je je faciliteiten aanbieden? Hoeveel service wil je bieden? En in welke accommodaties en voorzieningen ga je investeren? Door dat heel gericht en consequent vast te houden trek je de juiste doelgroep aan.”


Maar toch: toen RECRON tien jaar geleden begon met Leisure Leefstijlen gold die redenering ook al. Toch lijkt er voor de grote massa van de bedrijven qua profilering niet zo veel veranderd te zijn. Van de Maat: “Dat komt doordat ze geen scherpe keuzes durven te maken. Ondernemers hebben er over nagedacht en komen dan uit op keuzes als ‘Wij zijn er voor gezinnen met kinderen tot 12 jaar, en in voor- en naseizoen ook senioren’. Maar als iedereen hetzelfde kiest, word je nooit onderscheidend. Dus moet je dieper graven, en écht werken aan het karakter van je bedrijf. Een heldere uitstraling is nodig om op te vallen in het enorme online aanbod.”

Het is overigens niet zo dat je een bedrijf binnen een paar maanden verandert. “Dat is een langzaam proces, waarbij je het karakter met iedere investering verder versterkt. Je hoeft er niet meteen een miljoen tegenaan te gooien. Liever niet zelfs. Gewoon weten waar je mee bezig bent, bewúst ondernemen, is al genoeg.”

Onze specialist(en)

Rutger van de Maat

Creatieve adviseur met gastvrij ondernemersbloed

Tel. : 06 8686 7721
Email : r.vandemaat@zka.nl