Werk maken van vrije tijd

De wolf in de campingsector? 

De wolf heeft zich gevestigd in Nederland. En het aantal stijgt. Door diverse mensen wordt deze diersoort als gevaar gezien. Is in de toeristische sector een soortgelijke ontwikkeling gaande? Machtige buitenlandse campingketens strijken neer in Nederland en kopen familiebedrijven op tegen forse bedragen, om hun succesformules ook in Nederland toe te passen. Na aankoop worden er substantiële bedragen geïnvesteerd in verhuuraccommodaties en voorzieningen. De parken draaien mee in de marketingmachine van de keten en spreken veel toeristische gasten aan. In tijden waarin gesproken wordt over verloederde vakantieparken is dit toch een prachtige ontwikkeling? Het geeft de bedrijven en de regio toeristisch perspectief. Ondernemers blij, overheid blij.

Is dit wel zo mooi? Ondertussen staat de rasechte Nederlandse recreatieondernemer, het schaap met de vijf poten, onder druk. Het lijkt een oneerlijke strijd tegen de snelle en machtige wolven. De financiële middelen voor deze buitenlandse ketens lijken, in tegenstelling tot Nederlandse familiebedrijven, onuitputtelijk. Zij kunnen continu inspelen op de steeds sneller veranderende wensen van de gast. Geldt het spreekwoordelijke gezegde “als er één schaap over de dam is, volgen er meer” ook voor de ontwikkeling van de verkoop van familiebedrijven aan grote internationale (familie)ketens? En dreigt de sector Franse eenheidsworst te worden?

Ik hoop van niet. Voor sommige ondernemers is er geen andere optie dan verkoop. Maar laat het grote geld op korte termijn niet de grootste verleider zijn. Er zijn veel kansen voor de nieuwe-generatie Nederlandse recreatieondernemers. Wel moet deze generatie meer dan ooit het businessmodel tegen het licht houden. De rol van financiers en (particuliere) investeerders wordt hierin aanzienlijk groter. Dit lange termijn geld is nodig om aan de wensen van gasten te blijven voldoen en biedt kansen. Denk aan hippe vakantiewoningen, uitbreiding van gronden en het snel inspelen op veranderende wensen. Je wordt wendbaar. Zo kun je, dankzij management sharing, de exploitatieomzet vergroten met het doen waar je goed in bent: gastvrij gasten ontvangen en kennis laten maken met de lokale omgeving. Zonder ballast van grote investeringen. Wie doet er mee?

Laat je niet verjagen en verken jouw vrijetijdsomgeving op kansen voor je recreatiebedrijf. Denk groot, droom en ga op zoek naar partners. Maar blijf altijd baas op je terreinen. Want als de herder dwaalt, dolen de schapen. De wolf ligt op de loer.

Bron: Recreactie mei 2019
Geschreven door: Rutger van de Maat.

Onze specialist(en)

Rutger van de Maat

Creatieve adviseur met gastvrij ondernemersbloed

Tel. : 06 8686 7721
Email : r.vandemaat@zka.nl