Werk maken van vrije tijd

Recreatieparken in de Noordkop zijn het meest vitaal van het land


PREMIUM ARTIKEL UIT HET NOORDHOLLANDS DAGBLAD - 21 FEBRUARI 2019

Bijna de helft van de 120 onderzochte recreatieparken in de Noordkop is kwalitatief goed en klaar voor de toekomst. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door ZKA in opdracht van het stimuleringsprogramma De Kop Werkt.

„Een positieve boodschap, maar er is veel werk aan de winkel. Het is tijd voor vernieuwing in de Kop”, vertelt Merlijn Pietersma van ZKA tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten. In een zaal in Hotel Den Helder luisteren eigenaren van vakantieparken en -huizen aandachtig naar wat Pietersma te vertellen heeft.

Meest vitaal

47 procent van de recreatieparken in de Kop is vitaal beoordeeld. Dat is meer dan in alle andere onderzochte regio’s in Nederland, waaronder Zeeland en Limburg. Vitaal houdt in dat de parken op dit moment voldoende kwaliteit leveren en een goed toekomstperspectief hebben. Onder de vitale parken vallen ook veel grootschalige.

Dat is onder andere gebaseerd op de mate waarin de eigenaar op de veranderende wensen van gasten in kan spelen, de financiële situatie van het bedrijf en de kwaliteit en uitstraling van het park. Daarnaast is er gekeken naar de toekomstverwachting van de eigenaar en de ruimtelijke bedreigingen en kansen waarmee het park te maken kan krijgen.

Naast ’vitaal’ kan een vakantiepark ook nog in drie andere categorieën vallen. Negen procent van de parken heeft nu nog onvoldoende kwaliteit, maar wel genoeg potentie. Goed nieuws, volgens Pietersma van ZKA: „Daar valt echt wat van te maken, maar er is eerst wel een nieuwe impuls nodig.”

Daarnaast scoort 21 procent van de parken voldoende op gebied van kwaliteit, maar schort het aan toekomstperspectief. Hier lijken de eigenaren vastgeroest in eigen gebruiken. Ze houden zich vast aan ’doen zoals we altijd doen’ staat in het onderzoek. „Dan verlies je contact met de markt, je moet bezig blijven”, aldus Pietersma.

Anne Drenth was dit ook opgevallen. Een verfrissend jong gezicht in het publiek. Drenth: „Zes jaar geleden kochten wij Strandcamping Oase in Julianadorp. Dat moesten we helemaal vernieuwen met onze eigen visie en we blijven ook continu vernieuwen. Mensen willen niet minder hebben dan wat ze thuis hebben: een jacuzzi, een smart-tv. Geen Senseo, maar een Nespressomachine. Je merkt bij sommige eigenaren dat ze daarin niet meegaan.”

Algemeen belang

Drenth heeft een goedlopende camping, net als veel andere eigenaren in de zaal. Zij zitten voornamelijk in de zaal vanwege het algemeen belang. Er wordt zo’n 1,4 miljoen opzij gezet voor recreatie en ieder heeft zijn of haar eigen belang. Toch lijkt het overgrote deel van de aanwezigen het geld te willen besteden aan het aantrekkelijk maken van de omgeving, zoals beter openbaar vervoer of een marketingstrategie voor de regio.

Alfons van der Veen van Camping Waddenzee op Wieringen ziet graag een eenduidig regiogericht marketingverhaal: „Laat mensen zien wat je hier allemaal kan doen en wat voor geschiedenis zich hier heeft afgespeeld. Maak dat ook duidelijk voor de hele regio, zodat mensen langer dan een paar dagen willen blijven. Het is tijd dat dat gaat gebeuren.”

Afvoeren

Bijna een kwart (23%) van de vakantieparken valt in de laatste categorie, die op zowel kwaliteit als toekomstperspectief tekort schieten. Pietersma van ZKA laat een schets van een ’aquarium’ zien, waarin de parken laag voor laag staan, met minst vitale parken onderaan. „Hieronder gaat het kraantje open, deze bedrijven verdwijnen. Zo kan er bovenin meer zuurstof bij.”

Er wordt instemmend geknikt. Het publiek lijkt zich niet in de categorie te herkennen. Na de presentatie klinkt dan ook meerdere malen de vraag: waar zijn degenen waar het om gaat?

Reacties eigenaren

Arie en Ellen van Delft van De Rusthoeve in Sint Maartensvlotbrug: „Wij zouden meer geld willen voor de openbare omgeving, dat is nu één grote rotbende. De gemeente houdt de stad Schagen mooi en de rest is achterstallig. We zijn het verdiengebied, maar de bestedingen zie je niet terug. Kijk maar naar het onderhoud van de bermen, verlichting of de voetpaden. Hopelijk wordt het geld eerlijk verdeeld.”

Sven Bruin van Strand49 in Sint Maartensvlotbrug: „Wij? Zeker vitaal. Alles is net nieuw. Ik ben hier voor de regio. Er zijn bijvoorbeeld mensen, zoals arbeidsmigranten of mensen die net zijn gescheiden, die op de recreatieparken wonen. Dan krijg je andere sferen. Als het met de recreatieparken beter gaat, is dat voor de hele regio beter. Zowel financieel als maatschappelijk gezien.”

Hans de Jong en Marjati Prakomo van bungalowpark De Garnekuul in Callantsoog: „Het is een goede start om de regio omhoog te liften. We moeten het aantrekkelijker maken voor toeristen, bijvoorbeeld door de Kustbus weer in te zetten. In ons park verschilt het per huisje hoe het onderhouden is, dat hangt van de eigenaar af. Er mag nog wel wat gebeuren, maar gasten gaan meestal weg met een smile.”


Camping Oase in Julianadorp zat afgelopen zomer vol met vakantiegangers.

© Archieffoto George Stoekenbroek





Onze specialist(en)

Merlijn Pietersma

Leisure strateeg

Tel. : 06 8190 9921
Email : m.pietersma@zka.nl

Joost Gieling

Expert in plattelandsontwikkeling en erfgoed

Tel. : 06 8687 5825
Email : j.gieling@zka.nl