Werk maken van vrije tijd

Marktfocus (leefstijlen)

Waarom kiest een (potentiële) gast voor een bepaalde vakantie of dagje uit? Waarom kiest hij voor de ene regio en niet de andere? Hoe kunnen wij de marktvraag centraal stellen bij onze dienstverlening en productontwikkeling?

 

Marktfocus met segmentatie

Marktfocus aanbrengen is relevant voor ondernemers, samenwerkingsverbanden van ondernemers, regionale bureaus voor toerisme, gemeenten, regio’s en provincies. ZKA werkt met diverse tools om de consument ‘tot leven te wekken’: ondernemingsscan, postcodeanalyse, CVO- en CVTO-datasets en maatwerkrapportages. Wij kunnen werken met verschillende segmentatiemodellen uit de recreatie en cultuursector, maar we kunnen ook samen met u tot passende persona's en typeringen te komen. Eén van deze segmentatiemodellen is de Leefstijlvinder.

 

Leefstijlen verklaren gedrag

In onze adviesopdrachten stellen we de vraag van de markt centraal. Wij zijn ervan overtuigd dat het gedrag van mensen voor een groot deel wordt verklaard door hun leefstijl. Deze is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De Leefstijlvinder (voorheen Leisure Leefstijlen) helpt om de Nederlandse recreant tot leven te brengen (voor een toelichting op de 7 leefstijlen, klik hier). Hierdoor weet u op wie u zich moet richten. En waar en hoe u de klik met uw product kunt maken. Deze kennis van de markt is cruciaal voor ondernemers en voor overheden. ZKA helpt bij het aanbrengen van deze marktfocus. 

 

✔ Wij zijn gecertificeerd partner van de leefstijlvinder 

 

Ondernemers

Kennis van de markt is cruciaal voor ondernemers en ontwikkelaars die zich bezighouden met het aanbod van morgen. Bijvoorbeeld bij:

  • Positionering: Door een leefstijlanalyse van de huidige (en potentiële) gast brengen we de focusgroep in kaart. Dit geeft input voor een goede positionering. 
  • Concept- en productontwikkeling: we formuleren welk nieuw en onderscheidend productaanbod past bij welke focusgroep. We onderbouwen de omvang van de markt.
  • Marketingstrategie: we bepalen met de opdrachtgever de marktpositie en communicatiestijl die nodig is om een klik met de focusgroep te maken.
  • Samenwerking tussen ondernemers: we benutten het leefstijl-denken om ondernemers met elkaar te verbinden en om ze te laten samenwerken. Leefstijlen gebruiken we om het abstracte concreet te maken. Iedereen weet op die manier waar het over gaat.

 

Regio’s en gemeenten

Leefstijlen hebben zich bewezen bij het verbinden van toeristische gebiedsvisies met focus-doelgroepen voor morgen:

  • Toeristische gebiedsvisies (lokaal of regionaal): in gebiedsvisies  brengen we een heldere marktfocus aan. Marktkeuzes moeten aansluiten bij de kernkwaliteiten en kernwaarden van de regio/gemeente. Zonder marktfocus geen effectieve gebiedsvisie.
  • Publiek-private samenwerking: de ervaring leert dat het slim gebruiken van leefstijl-denken ondernemers en overheden tot elkaar brengt. Ze gaan dezelfde taal spreken. Zo ontstaat een positieve dialoog met de marktvraag als vertrekpunt. Daar geloven wij in.

 

Recente opdrachten 

  • Marktvisie voor camping- en vakantiepark de Beerze Bulten
  • Marktfocus Strandpark Ameland
  • Conceptontwikkeling strandpark Zandvoort
  • Marktonderzoek Brouwerseiland
  • Marktfocus in toeristische visie Gulpen-Wittem
  • Toeristische visie Brielle, Voorst en Meierijstad 
  • Leefstijlonderzoek Ter Spegelt 

 

Bent u op zoek naar een echte oplossing?

Of nieuwsgierig wat we precies voor u kunnen betekenen? Via de contactgegevens van onze specialisten komt u direct met ons in contact.

Of stuur ons een berichtje via onderstaand formulier.

 

De gegevens zijn verzonden!
Er ging iets mis met het versturen. Probeer het later nog eens.

Onze specialisten

Jikke van Haeften-De Jonge

Jikke van Haeften-De Jonge

Gaat samen met de opdrachtgever voor het beste resultaat voor een regio of bedrijf

Tel. : 06 1532 2011
Email : j.vanhaeften@zka.nl

Onze klanten